- De Fin Tuomas Katainen zou voor de reparatie van zijn Tesla Model S bijna 20.000 euro moeten betalen.
- Het leek hem een beter idee om de auto op te blazen en daarvan een YouTube-filmpje te maken.
- Het filmpje is inmiddels al meer dan 4 miljoen keer bekeken.
- Lees ook: Dit zijn 7 opvallende elektrische auto’s die in 2022 in Nederland op de markt komen
De eerste 1.500 kilometer deed de Tesla Model S van de Fin Tuomas Katainen het prima. Maar daarna moest hij naar eigen zeggen een sleepwagen bellen, omdat de auto uit 2013 water lekte en foutcodes toonde.
Na ongeveer een maand kreeg Katainen te horen dat de accu vervangen moest worden. Kosten: bijna 20.000 euro. Bovendien moest de reparatie groen licht krijgen van Tesla, dat ogenschijnlijk niet al te enthousiast was over eerder werk dat aan de auto was gedaan.
In plaats van ongeveer de helft van de aanschafprijs van een nieuwe Tesla uit te geven aan de reparatie, nam Katainen contact op met een aantal van zijn favoriete YouTubers, waaronder Lauri Vuohensilta van de Hydraulic Press Channel.
Na het verwijderen van de lithium-ion batterij, motoren en andere dure onderdelen nam de crew de chassis mee naar een oude steengroeve op zo’n twee uur rijden van de Finse hoofdstad Helsinki.
De sloopexperts van het YouTube-kanaal Pommijätkät (Bomb Dudes) wikkelde 30 kilo aan zware explosieven om de auto en stelde overal in de omgeving slowmotion camera's op.
Nadat ze daar klaar mee waren, dropte een helikopter een paspop met het gezicht van Elon Musk, de topman van Tesla, in de bestuurdersstoel. Daarop trok de crew zich terug in hun schuilplaatsen en kreeg Katainen de eer de knop in te drukken waarmee hij zijn elektrische auto naar het walhalla stuurde.
In het filmpje is te zien hoe de serie ontploffingen de voorruit doet breken en verschillende carrosseriepanelen losrukt. Na een korte pauze zorgt een oogverblindende vuurbal voor een enorme schokgolf. Beelden van een drone die boven de rookwolk vol scherven vliegt, tonen grijszwarte puinstukken op de plek waar eerst de auto stond.
De standaardgarantie van de Model S dekt 240.000 kilometer of acht jaar, maar geldt niet als de accu wordt geopend of door iemand wordt gerepareerd die niet is geautoriseerd door Tesla. Ook dekt de garantie geen "opzettelijk toegebrachte schade", zoals het opblazen van de auto voor een YouTube-filmpje.